tirsdag den 31. december 2013

Nytårstalen. Den ærlige version.


Huhej, jeg må følge trop og lave en fin opsummering af året, for der er meget at være taknemmelig for. Ikke mindst alle de bekendtskaber jeg har mig hist og her. Selvom jeg er erklæret huleboer og særling, har nogle af Jer gjort mere indtryk end I sikkert ved.

I vilkårlig rækkefølge: Kære Utyske der med vilje og stædighed har smidt…hvad… 30 kilo? 80?, men heldigvis stadig er den samme knotne skiderik som altid. Det er fandeme så sejt gået. Frøken Andrea, der til stadighed er en inspiration. At springe ud som kvinde, og en smuk en af slagsen, efter mange år som heavy-fyr med langt skæg og det hele, kræver et mod og en vilje til at ville sig selv, som jeg kun har set hos få. Jeg skriver din historie en dag, hvis du ikke selv gør. Zenta, fordi du er min yndlingskrølle af dem alle sammen og fuld af solskin, Mathilde fordi du har fulgt dit hjerte og taget et svært men godt valg, og fordi intet pynter mere på Munken end os, Jonas, hvis jeg ikke kunne kaste al min galde op på dig i ny og næ var jeg nok eksploderet og desuden er du min allerbedste high-five-buddy og streetneger. Nabil, for at sætte ord på at min til tider overdrevne ærlighed faktisk er værdsat, selvom formuleringen ikke altid er lige pæn. Du har lært mig noget om forskellighed og så er du jo bare en hot daiym mother f! R-E-S-P-E-K. Ønsker dig mere musik i det nye år – der er meget tilbage i dig J Aztridneser, ingen er så vedholdende som os når det kommer til at forsøge at lave aftaler. Lad os få det til at ske i det nye år. Rødvin drikker jo ikke sig selv, og vi har for resten et par Pretty Wild koncerter der skal tjekkes op på. Adam, lillebror, væææn. Vi kan gøre det bedre i 2014. Jeg savner dig! (Og nej, jeg vil ikke med ud og se din bowlingarm i funktion, dit lille svin ;-)) Bb, for at være den trætteste phd skrivende i verden, men samtidig opretholde en vis latino-standard og stadig gå til et par koncerter hist og her (selvom jeg har ret og du skal tie stille. Annihilator er f. eks. et glimrende bud på mit vid), Daniel, natürlich, for at være enestående, kattekonge og yndlings, min gode søsterlejser der i 2014 sørger for at det nu endelig er min tur til at blive moster, Bianca, for hvem fanden skulle jeg ellers være bitter sammen med og på den seriøse side sætter jeg pris på din ærlighed og lige-ud-af-posen måde at være på, samt at vi selvfølgelig har den fiiineste musiksmag til fælles, Britt, din dejlige tosse, for diverse Copenhell-momenter, og fordi du altid har en åben dør, åbent sind og glimrende selskab. Gid du må få tidligere fri i det nye år så vi kan ses noget mere. Randers, din skarpe pen og fantastiske humør er berigende når vi en sjælden gang i mellem mødes på koncertfronten. Du skulle joine os på Devilution, men det ved du jo. Niels og Gitte, så meget kærlighed i jeres retning – I ved at jeg håber at 2014 bliver et roligt år for jer. I er altid i mine tanker. Hele det gamle crew heriblandt Neubert og Mut for ikke at lukke døren, når det sikkert syntes lettest og Kemal; vi ses for lidt, men jeg ved du er der, lige som jeg også er der for jer. Håber på lykke i jeres lille familie og glæder mig til at se jer ved lejlighed. Tannie, ikke længere swigers, men stadig min løgsøster helt ind i hjertet, der bliver varmt ved tanken om at 2013 bragte lille Alma med sig og til sidst tanker til min soulmate, for hvem jeg desværre ikke kan være noget, lige nu. Husk indsigten, den er med dig når du trækker vejret og altid, også når du ikke tror, du har brug for den.

Dernæst en masse tanker til familien Bonke/Hofsra og den lille prinsesse, faster Sanne for at rejse sig oven på de modbydeligheder livet nu byder på, Claus Kærgaard fordi det er så rart at der findes sådan nogle som dig!, Slender Bender min daaarjlige kollega, Mille Klitgaard for at kæmpe sig igennem den værste sygdom af dem alle og alligevel stråle som en sol – du er en lektie udi livsvilje og jeg ønsker jeres familie så meget godt. Fra hippiehylden Peter Størser, Fritz og min far Bent der nu har været død i mit liv, lige så længe som han var levende: 15 år, men stadig en stor del af min hverdag gennem musikken. Min gode mor, bare for at være til, samt svoger Ken der altid står klar i døren med en tilpas mængde ironi til at få smilebåndet igang.

2013 har budt på uddannelse, skilsmisse og rund fødselsdag. På mange måder opbrud og lukkede døre, men dermed også en masse nye der åbnes, god energi og troen på livet. Her kommer året hvor jeg skal finde mig selv igen efter at have været en forkrampet bøddel der bare skulle have tingene til at køre, men som nu også skal lære at trække vejret ned i maven igen.

2013 – trods visse lyspunkter, kan du i grunden rende mig.

Der er en masse glimt af oplevelser som jeg gerne vil have tilbage med Gry, Ida, Kathrinen og Solkongen, Joachim, Signe K., Bianca, Britt, Lass (Laaaass!!), Tim, Helle og jeg ønsker mig flere i periforien med Forsberg, Mads, Benja, Blæs og løgneren, Tine Von H, Tania B (DAMØhN!) og alle jer andre møgunger jeg somme tider løber på og har det ustyrlig rart med.

Jeg har et fælles ønske for alle og det er så simpelt, som at jeg håber mennesket kan tillære sig følelsen af taknemmelighed. Det bliver man rig af. Det er at dvæle ved de små ting, at være ydmyg, at forvente det rimelige af sig selv, at være noget for andre samt at proppe sin forbandede stolthed så langt op i røven, at den ikke er i vejen. At vi kan tage skyklapperne af og imødekomme forskelligheder, også når vi ikke kan acceptere hinanden men blot må erkende at det ikke fungerer.

At nærvær bliver det nye buzz-ord og at I kan se Jer selv som jeg ser Jer, med respekt og kærlighed, så I kan vælge det gode for Jer selv, ufarvet af andres mening. Valg er nøgleordet i enhvers liv, for der er altid ét. Sommetider er rammen sat og så må man vælge inden for de rammer. Somme tider er der ingen, og så må man navigere herefter.

Med mit yndlingscitat, som også skal lægge grunden for mig til næste år, sender jeg gode nytårsvibes ud i verden.

- - -

If you don't take a risk, you just took a risk. Not making a decision is a decision”

- - -

3 kommentarer:

  1. I WUW you also! Tillykke med dagen i morgen - og håber du får tid og rum til mere Signe-tid i det nye år. Du er tit i mine tanker lille frøken :-)

    SvarSlet
  2. Du har sgudda glemt mig! Godt nytår, Signe!

    SvarSlet